att gå på sandagymnasiet!

Jag har fått frågan om att beskriva hur det är att gå på det gymnasiet som jag går på, både fördelar och nackdelar, så jag tänkte skriva lite om det nu!

Som ni kanske redan förstår så går jag 1an på Sandagymnasiet, jag går Handel-administrationsprogrammet och min klass heter HP1D.

Ja vad ska man säga.. Det är ett normal stort gymnasie, med fem hus inräknade. Matsal, idrottshus, fordonshus, hus 1, 2 och 3. Jag har mitt skåp i hus 2, och det är även där som min linje är placerad. Alla som går handelsprogrammet har sina skåp och de flesta utav sina lektioner i hus 2.

I min klass är vi (just nu) 20st. Vi var 21 ifrån början, sen bytte tre stycken så vi bara blev 18, men sen tillkom även två tjejer ifrån ett annat gymnasie. Så för tillfället är vi 20st i min klass. 7 killar och 13 tjejer. Edit. Fick precis veta att en till har bytt, så nu är vi 19st i klassen varav 6killar och 13tjejer.

Fördelarna är väl rätt många, vi har ett soft schema och vi har inte många lektioner som vi hade på högstadiet. Vi har webbdesign, datakunskap, försäljning & service, näthandel, företags ekonomi, svenska A, matte A, engelska A, idrott och administration. I alla ämnen så använder vi oss utav datorer, förutom i matten och idrotten. Även i engelskan så har vi inte datorn hela tiden.
Vi har böcker i alla ämnen (utom datakunskap och idrott) där vi har uppgifter som vi får göra på datorn. Alla våra inlämningar görs på datorn och lämnas in antingen via hotmail eller fronter. Där vi får vi även se våra betyg direkt efter inlämning.
Lärarna är bra, och har ett väldigt sinne för humor. Min mattelärare är sjukskriven för tillfället så vi har en ung student som undervisar oss under tiden. Men annars så är de andra lärarna bra, och välutbildade. Min mentor är riktigt trevlig, lätt att prata med och lätt att ha att göra med i övrigt.

Nackdelarna är väl antagligen att vi jobbar mest med små projekt hela tiden, så missar man t.ex två lektioner i ett ämne så har man tappat bort ett helt arbete och riskerar att få IG på just den delen, men det är ändå väldigt lätt att jobba ifatt om man bara tar kontakt med läraren man har och tar igen det man missat snabbt.
Sen är det en annan sak som JAG personligt tycker är skitdåligt, det är att om man är dukig i skolan och jobbar snabbt (som jag oftast gör) så får man sitta och inte göra ett skit (eller få ledigt) fram tills de andra har jobbat klart med uppgiften. Det är väldigt sällan man får extrauppgifter, utan man får helt enkelt sitta tyst och stilla och vänta tills alla de andra har jobbat ikapp.

Annars tycker jag att det är en lugn skola, och om man inte har alldeles för mycket emot utlänningar så tror jag att alla skulle trivas på Sandagymnasiet. (Det går väldigt många utländska på sanda). Jag trivs bra här, och tror ej att jag kommer byta.

Något mer ni undrar? Så är det bara att fråga!

Kommentarer
Postat av: lovisa

sv: så brA:) känner du nån i klassen dÅ+

2010-09-21 @ 12:22:28
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback