ang skolplikt och skolgång

Jag tycker det är bra att man får gå i skolan gratis i sverige. Dock gillar jag inte att det är "skolplikt". Jag tycker att man hade fått välja om man vill gå eller inte.. Jag menar det finns folk som har kommit riktigt lång även om de inte har gått i skolan och fått en ordentlig skolgång. Det är ju iallafall bra att gymnasiet inte är obligatoriskt, men de flesta hoppar ju inte av, utan de fortsätter att plugga - för att få jobb och bli något. Men tänk de som har fått ett dödsfall i släkten och ärvt en massa pengar så de slipper jobba och plugga för att få jobb, deras tid i skolan är ju då bara onödig egentligen, eller hur? Då hade man kunnat ge den skoltiden till en annan stackars sate i något annat land som inte får gå i skolan, men som så gärna vill.

Jag har egentligen ingenting emot skolan, för jag tycker det är bra på flera sätt. Man träffar nya människor, får kompisar. Man får en bra utbildning och man får lära sig mycket om sånt man kanske inte lärt sig annars. Dock HATAR jag just det där med att man är tvingad att gå till skolan. Skolkar man så får man lärarna, rekorn och kanske till och med socialen efter sig. Det är ju bara sjukt egentligen.. Jag tex hatar att känna mig tvingad till att göra saker, om jag ska göra något så ska jag göra det frivilligt. Jag tror många ungdomar tänker som mig, och jag vet att hade det inte vart skolplikt i sverige så hade många ungdomar gått till skolan iallafall, inte för att dom var tvingade, utan för att dom hade tyckt att det hade vart roligt. Det ska ju vara roligt att lära sig saker, man ska inte bli tvingad till det. Då går det in i ett öra och ut genom det andra. Det är vad jag tycker iallafall..

Vad tycker ni läsare ang skolplikt och skolgången i sverige..?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback